Курсът е предназначен за студенти от специалност "Компютърни системи и технологии" - бакалаври. Базира се върху предходни дисциплини от бакалаварският план от типа на: Цифрова схемотехника и Микропроцесорна техника. Курсът третира основни въпроси от архитектурата на универсални и специализирани микрокомпютърни системи, като организацията им, организацията и управлeнието на входно/изходния обмен на данни. Разглеждат се особености на при изграждането на системата на прекъсване и директния достъп до паметта, разработването и реализирането на входи/изходни програмни драйвери. Лабораторните упражнения се провеждат върху персонални компютри от типа IBM PC/AT. Основната цел на упражненията е студентите да усвоят техниката на програмиране на Асемблер за 80х86, да придобият собствен опит при разработването и реализацията на входно/изходни програмни драйвери.


Уважаеми студенти,

Цел на курса е да мотивира студентите от КСТ III-ти курс да се запознаят с основните концепции на „Компютърни Архитектури“. Тази дисциплина е фундаментална за студентите от специалността КСТ. Но за съжаление, голяма част от студентите са незаинтересувани от изучаването на компютърните организации на съвременните компютри. Много студенти считат дисциплината „Компютърни Архитектури“ твърде хардуерно ориентирана и далечна от тяхното бъдещо професионално развитие като софтуерни инженер.

Една част от лекциите от курса са свързани с използването на MIPS архитектурата, този процесор е остарял, но в много от лекционните материали се използва като ресурс за изучаването на теоретичните аспекти от КА. Освен това за упражненията се използват симулационни техники, които са базирани на MIPS архитектурата.

В курса е отделено внимание и на все повече развиващите се GPU архитектури, които се използват за самообучаващите алгоритми.

През последните години, драматично нарастна използването на ARM процесорите в мобилните телефони и вградените системи. ARM процесорите също са RISC и са удобни за прототипи за обучение.

За създаването на ефективен програмен код всеки програмист трябва ясно да знае как същия ще се изпълни от процесорната архитектура и по какъв начин оптимално може да натовари ресурсите на съвремените процесори.